Miło nam Państwa poinformować, że w EvaClinic wykonywane są operacje zaćmy w ramach chirurgii jednego dnia.

Co to jest zaćma.

Zaćma (łac. cataracta) to bezbolesna choroba oczu polegająca na mętnieniu soczewki oka. Zasadniczym objawem zaćmy jest stopniowe pogarszanie się widzenia. W ponad 90 procentach przypadków ma związek z wiekiem i jest wynikiem starzenia się organizmu, więc rzadko pojawia się przed 60. rokiem życia. Częstość występowania zaćmy wzrasta u osób starszych. Ponad pół miliona Polaków żyje z zaćmą kwalifikującą się do operacji. Zaćma występuje czasem jako powikłanie niektórych chorób ogólnoustrojowych, np. cukrzycy. Może być też spowodowana przyjmowanymi przez lata lekami, np. steroidami.
Pacjent, u którego rozwija się zaćma zaczyna narzekać na gorsze, zamglone widzenie w dal i z bliska, częściej przeciera swoje okulary, sądząc, ze przyczyną są brudne szkła. Pojawia się  rozdwajanie i rozszczepianie obrazu jako efekt zjawiska olśnienia. Osoba z zaćmą skarży się na łzawienie oraz zmęczenie podczas czytania.

Leczenie zaćmy.

Jedyną skuteczną metodą usunięcia zaćmy jest leczenie operacyjne. Zaćmę usuwamy metodą fakoemulsyfikacji polegającą na rozdrobnieniu zmętniałej soczewki za pomocą ultradźwięków. Zaćma zostaje rozbita i wypłukana, a w jej miejsce wszczepia się zwijalną sztuczną soczewkę, która rozwija się w pozostawionej bardzo cienkiej torebce i w ten sposób zajmuje właściwe dla niej miejsce w gałce ocznej.

Operacja jest bezbolesna, trwa ok. 20 minut i przeprowadzamy ją w znieczuleniu miejscowym. Wymaga wykonania niewielkiego cięcia w rogówce, które na koniec operacji uszczelniamy bez użycia szwów. Po około 2 godzinach od operacji pacjent może wrócić do domu pod opieką osoby towarzyszącej.

W EvaClinic wszczepiamy najnowocześniejsze soczewki wykonane z materiału o najwyższej jakości i doskonałych właściwościach optycznych. Są to zwijalne, jednoogniskowe, jednoczęściowe soczewki asferyczne z filtrem UV produkcji niemieckiej o wysokiej biokompatybilności.
Podczas operacji używamy jednorazowych zestawów chirurgicznych w postaci pakietów zawierających jałowe materiały medyczne i sterylne akcesoria niezbędne do operacji zaćmy. Stosowanie pakietów zapewnia wysoki standard i gwarantuje bezpieczeństwo.
Pacjent przed zabiegiem, w trakcie jego trwania oraz po zabiegu ma zapewnioną profesjonalną opiekę anestezjologiczną oraz pielęgniarską. EvaClinic oferuje Państwu komfortowe warunki sali operacyjnej i pooperacyjnej.

Celem operacji zaćmy jest poprawa ostrości wzroku do dali. Po operacji pacjenci zwykle używają tylko okularów do bliży.
Niezwykle ważne jest przeprowadzenie operacji zaćmy w odpowiednim czasie, najlepiej najwcześniej, kiedy zaćma zaczyna przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Nadmierne odkładanie decyzji przez pacjenta dotyczącej operacji może prowadzić do zaćmy dojrzałej, której usunięcie stwarza zwiększone ryzyko operacyjne oraz wydłuża czas rekonwalescencji.
Jeżeli zaćma dotyczy obojga oczu, najpierw operujemy jedno oko, drugie- po kilku tygodniach.

Opieka pooperacyjna

Po zabiegu pacjent opuszcza salę operacyjną i przez około 2 godziny pozostaje w łóżku na sali pooperacyjnej. Po kontroli anestezjologicznej i okulistycznej wypisywany jest do domu i otrzymuje kartę informacyjną. Następnego dnia po zabiegu konieczna jest wizyta kontrolna. Bezpośrednio po operacji pacjentowi nie wolno się schylać, może natomiast chodzić oraz wykonywać podstawowe czynności z ograniczeniem wysiłku fizycznego.

Kwalifikacja do operacji

Kwalifikację do operacji zaćmy przeprowadza specjalista chorób oczu po rozmowie z pacjentem i wykonaniu pełnego badania okulistycznego oraz badań dodatkowych, w tym badania USG niezbędnego do obliczenia optymalnej mocy sztucznej soczewki. Każdy pacjent przed planowaną operacją ma zalecone wykonanie określonych badań dodatkowych ( m.in. analiz, EKG, RTG) i konsultacji, po których lekarz okulista ustala termin operacji zaćmy.